Kendertánc

Rövid, képes élménybeszámoló

Idén nem jött össze, hogy elmenjek a mesterségek ünnepére,  egyfajta kárpótlásként ma egy érdekes, családias hangulatú rendezvényen voltam, a Kendertáncon. Leginkább egy baráti piknik hangulatát idézte Pátyon, a Kecskés tanyán. Ez már az ötödik alkalom volt, így talán már lehet hagyományosnak nevezni.

A rendezvény nevéből kiderül, hogy fő témája a kender volt és igen, a kender legális (természetesen kivéve azt a fajtát, ami miatt a szóról mindenkinek valami tiltott dolog jut eszébe). Nemrég ismerkedtem meg a kender sokféleségével és nem, nem csak drog készül belőle, sőt főként nem az. A kender az egyik legrégebbig haszonnövényünk, a kilencvenes években mégis kiszorult a magyar mezőgazdaságból, annak ellenére, hogy minden része felhasználható. Az egészéges étkezésben hántolt kendermagot alkalmazhatjuk, ami napjaink egyik legsokoldalúbb tápanyagforrása, mint ez elmúlt napokban megtudtam. A magyar gazdák újra meg akarják honosítani ezt a sokoldalú növényt és eloszlatnák a tévhiteket, amiből akad bőven.

1hk.JPGA mesélést a vendéglátómmal a Hántolt kendermag néven forgalmazó kistermelővel kezdem. Partik rengeteget tud a kendermagról, amit saját tanyáján termeszt, hántol és csomagol. A rendezvény egyik fontos szempontja volt a zero waste (inkább nevezzük így: hulladékmentes) fogalma is, hiszen a kender ennek abszolút megfelel.

Például most már azt is tudom, hogy a nagyobb szemek kerülnek a hántolás után a zacskókba, a kisebbekből liszt és olaj lesz, az egészen apró pedig a csirkék tápláléka lesz a tanyán. A kendermagnak annyi pozitív tulajdonsága van, hogy első hallásra hihetetlennek fog tűnni, úgyhogy most kiemelem azt, ami nekem a laktózérzékenységem miatt gyakran gond: szuper fehérjeforrás, így már tudom élvezhető növényi formában pótolni a fehérjét az étrendemben. De azt megtudtam, hogy a „támogasd a hazait” szlogen a való életben kicsit más, egy-egy termék engedélyeztetése nagyon sokáig tart. Mivel jó sok információt tudok a kendermag hatásairól, azt holnap, egy külön cikkeben elmesélem.

1kep.JPGA Mackótanya magyar pestókkal és kemencében sült kenyerekkel érkezett. Fokhagymás-bazsalikomos petrezselymes-rozmaringos, füstölt csípős paprikás kendermag pestot, kendermagos gyümölcskovászos, kemencében sült kenyereket hoztak. Ágota és Csongi egy Békés megyei kis tanyán élnek, ott készülnek a sajátos ízvilágú termékeik.

2kep.JPGNőből vagyok ugyebár, a piperénél kicsit tovább időztem. Az Életvirág szappan standján volt kenderes szappan is, a rengeteg többi szappan és más szépségápoló termék között. Bevallom nem jegyzeteltem, inkább megnéztem a honlapjukat, ahol sokféle szappan, továbbá testápoló krémek és vajak találhatók. Látványnak sem utolsó egy ilyen színes szappanos stand. 

4kep.JPGA másik szépészeti standot nem is igazán tudom hogyan jellemezzem, annyiféle természetes szépségápoló terméket láttam. Inkább idézem a Szappanfű bemutatkozóját a rendezvény oldaláról: "Viszünk sok „természetességet”, ami kell egy kis testi, lelki kényeztetéshez: krémek, balzsamok, virágvizek, illóolajok, fürdősók és egyebek."

3kep.JPGOlyan nasit is találtam, amit szinte mindenki ismer, de ez azért mégis más. Ez a rágcsálni való nem más, mint a tökmag. A Héja híján tökmag családdal találkoztam, és szintén jobb, ha tőlük idézek: A héj nélküli tökmag a stájer olajtökből származik, amelyen a felső sejtréteg nem fásodott el és nem vastagodott meg, ebből adódik különlegessége, hogy már nem kell hámozni, hanem azonnal fogyasztható. Nem tudom, hogy ez csak nekem volt új, vagy másoknak is meglepő.

5kep.JPGVolt kövön őrölt királybúza liszt, igazi napraforgó olaj (ami a gyerekkoromat idézte, mert akkor még egyszerűbb volt ilyesmit kóstolni), amit az Eleven Porta hozott. A képen a sötét liszt a tálban a kendermagliszt.

6kep.JPGA végére hagytam az abszolút bőség zavara, a Grapoila stand. Hát kérem itt aztán volt minden, amit enni, vagy amivel szépítkezni lehet. A kendermagkrémtől (étkezési, gourmet kategória) a szőlőmagos szappanig. A vörös szőlő héja, vagy a mákliszt mint alapanyok például nekem meglehetősen újak voltak, de megmozgatták a fantáziámat.

Csak nagyon röviden, szinte csak érintőlegesen írtam a résztvevőkről, de minden név alá került egy-egy link, ha többet szeretnétek tudni azokról az érdekességekről, amelyek között a ma délutánt töltöttem.

Számomra egy nagyon kellemes és feltöltő délután volt és sok új tapasztalatot szereztem és jól esett kimozdulni a nagyvárosból és ilyen tájat is látni:

7kep.JPG

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg bátran! :)

Köszönöm!